۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۵۶۳۷۷۹
سخنگوی وزارت امورخارجه:

خروج ‌از برجام ساده نیست | عکس العمل ایران سبب پشیمانی واشنگتن می‌شود

قاسمی درباره خروج آمریکا از برجام گفت: خروج از برجام ساده نیست و عکس العمل ایران در این زمینه غیرقابل تصور خواهد بود و موجب پشیمانی واشنگتن می‌شود.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به مذتکره میان ایران و اروپا در پی دیدار جابری انصاری با نمایندگان اتحادیه اروپا و چهار کشور اروپایی، اظهار داشت: در این دیدار توافق جدیدی صورت نگرفت و‌ نخواهد گرفت و مذاکرات رم در اصل ادامه مذاکرات حاشیه ای مونیخ در خصوص یمن بود، امروز وضعیت فاجعه بار در یمن و کشته شدن انسان های بیگانه عاملی برای صحبت در این خصوص بود.

وی ادامه داد: بحث های حاشیه ای مونیخ در رم ادامه پیدا کرد، بیشتر بحث درباره چگونگی امدادرسانی به یمن بود، تلاش ما براین است که راهی برای تسکین آلام و مصائب مردم یمن پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص تصمیم آمریکا برای تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی کاخ سفید گفت: موضع گیری در مورد تصمیم آمریکا در ۲۲ اردیبهشت کمی زود است، به نظر بنده باید فعلا صبر کنیم زیرا برجام ویژگی های خاص خود را دارد، در واقع برجام یک توافق بین المللی و‌ چندجانبه است و امکان خروج از آن ساده نیست.

قاسمی عنوان کرد: ترامپ از  زمان ورود خود به کارزارهای انتخاباتی وعده های زیادی داد و همچنان هم در حال صحبت کردن است، تا به امروز هم صداهای زیادی از داخل آمریکا به گوش می رسد که متناقض است، بنابراین باید گفت که خروج از برجام ساده نیست و عکس العمل ایران در  این زمینه غیرقابل تصور خواهد بود و موجب پشیمانی واشنگتن می‌شود.

وی ادامه داد: تمام گزینه های وزارت امورخارجه از پیش تعیین شده است، نهایتا آمریکا در صورت خروج از برجام باید تاوان سنگینی را بپردازد، این خروج قطعا نقطه عطفی برای بی‌اعتمادی بیشتری به هیات حاکمه خواهد بود و نگاه جهانیان بیش از گذشته به آمریکا تغییر می‌کند، البته بدعهدی آمریکا مسأله جدیدی نیست ولی با این وجود در صورت تخطی آمریکا از برجام و خروج از آن، نقطه عطفی برای نشان دادن سیمای آمریکا است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: ما تا به امروز بدعهدی آمریکا  را به طور مستمر شاهد بودیم ولی بعد از ۲۲اردیبهشت باتوجه به اقدامات آمریکا تصمیمات لازم را اتخاذ کرده ولی نخستین کشور ناقض برجام ما نخواهیم ‌بود و چنانچه برجام سودی برای مردم ما نداشته باشد تصمیمات لازم را می گیریم.

قاسمی در مورد احتمال خروج ایران از ان‌پی‌تی خاطرنشان کرد: گزینه های زیادی روبرو ما است که در رابطه با آنها مطالعه انجام شده است و ان پی تی هم می توان یکی از گزینه های ما باشد، در خصوص این موضوع فکر شده است ولی بستگی دارد آمریکا از چه سیاستی در قبال ایران استفاده کند.

وی در مورد نشست وزیر خارجه در افغانستان گفت: پنج کمیته در سفر وزیرخارجه ایران به کابل تفاهم شد که در مقاطع مختلف در تهران و کابل این کمیته ها جلساتی داشتند که این جلسات برای رسیدن به تفاهم و تنظیم سند فی ما بین ایجاد شده است، همه کمیته ها باید به تفاهم لازم برسند تا سند جامع میان ایران و افغانستان تنظیم شود و در اکثر کمیته ها توافق صورت گرفته است و  یک الی دو کمیته همچنان بحث ها ادامه دارد.

قاسمی در خصوص مواضع ایران نسبت به انتخابات لبنان و امکان تضعیف نیروهای مقاومت تصریح کرد: لبنان کشوری مستقل است و با احزاب و طوایف مختلف روند دموکراتیک در این کشور ادامه دارد و این می تواند یک الگو خوب برای کشورهایی باشد که در کشور خود دچار مشکل هستند، در انتخابات همه مردم می توانند آزادانه رای بدهند و هر دولتی که از سوی مردم لبنان انتخاب شود مورد حمایت ایران خواهد بود و پیشاپیش به دولتی که بتواند رای بیاورد تبریک می گوییم.

وی در مورد دیدارهای ظریف در نیویورک افزود: در سفر اخیر دکتر ظریف به نیویورک ایشان از فرصت این سفر بهره بردند و با بیش از سی شخصیت سیاسی و فرهیخته از جناح های مختلف آمریکا  دیدار داشتند و با رسانه های مختلف آمریکا مصاحبه های زیادی داشته و سعی کردند حقوق مردم ایران را بیان کنند تا دنیا با نگاه بین‌المللی ما بیشتر آگاه شوند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: در این سفر ایشان یک رکورد در مذاکره و بازدید زدند، در این دیدارها با جان کری وزیر اسبق خارجه آمریکا هم جلسه ای داشتند که امروز سمت سیاسی ندارند اما جزو افرادی هستند که می توانند بروی افکار عمومی آمریکا تاثیر بگذارند زیرا ایالات متحده فقط ترامپ نیست بلکه شخصیت هایی هستند که می توانند بر سیاست های آمریکا تاثیرگذار باشند.

وی نیز تصریح کرد: شخصیت های مختلف با گرایش های مختلف فکری را در این مذاکرات داشتیم با این وجود ما با هیچ مقام رسمی از آمریکا دیداری نداشتیم و در این سفر هرکسی مورد گفت وگو قرار گرفته بیشتر به درخواست افراد موردنظر بوده است.

قاسمی در مورد انتخابات کشور عراق نیز بیان کرد: یک پدیده مبارک و میمونی که در اطراف ما رخ می دهد انتخابات در کشور عراق است، آنها مدتی است در مسیر دموکراسی و مردم سالاری قرار گرفته اند و این یک امر خوشایندی است که برای منطقه ما رخ داده است و امیدواریم هرآنچه برای خیر این کشور است رخ دهد و دولت مورد نظر مردم بروی کار بیاید.

وی یادآور شد: عراق به خاطر موقعیتی که دارد بسیاری سعی دارند روند این کشور را برهم بزنند با این وجود کشوری همچون عربستان به دنبال ثبات منطقه نیست و استمرار حاکمیت و جوانان تازه به قدرت رسیده خود را در آشوب و ناامنی منطقه می بینند و با این نگاه شاهد دخالت های بی جا دولت سعودی هستیم، به همین منظور امید است جامعه جهانی و مردم جهان کمک کنند تا این فاجعه جهانی به پایان برسد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد تعطیلی سفارت دو کشور مغرب و ایران خاطرنشان کرد: وزیر خارجه مغرب عربی سه شنبه هفته پیش به ایران آمد و دیداری با دکتر ظریف داشت، وی  موضوعاتی را مطرح کرد و ادعاهایی داشت که پاسخ لازم را دریافت کرد و گفته های او سراسر کذب و غلط بود، کاملا مشخص بود که از یکسری کانون ها این مسائل هدایت شده است و این شخص پس از بازگشت به مغرب اعلام کرد که سفارت خانه دو‌کشور در پایتخت ها باید جمع شود.

قاسمی بیان کرد: ما بررسی های لازم را انجام دادیم ‌و بیش از گذشته برای ما ثابت شد که اتهامات زده شده به ما کذب بوده و اتهامات کاملا دروغ است و یک اشتباه فاحش و استراتژیک از سوی مغرب عربی صورت گرفت، البته این نوع سیاست برای اولین بار از سوی مغرب رخ نداده است و بیش از این هم این‌ کار را انجام‌داده اند و بعد از مدتی پشیمان و روابط به شکل عادی آن بازگشته است، این اتفاق تحت هدایت برخی قدرت ها و کشورهای معاند انجام شده است.

وی در خصوص پاره کردن برجام از سوی اسرائیل و برخی گروه ها چون مجاهدین خلق گفت: تروریست ها و‌ مدافعین تروریست وقتی در مقابل حق می ایستند نمی توانند مطالبات خاصی را طلب کنند، این موضوعات ارزش فکر کردن را ندارد زیرا این افراد جانیانی هستند که دستشان به خون خیلی از انسان ها آلوده است از این رو‌ ما پاسخی به آنها نمی دهیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد وضعیت خبرنگار مجروح شده در فرانسه و اعتراض مجلس به این موضوع اظهار کرد: از زمان انتشار اين خبر موضوع از طریق سفارت ايران در فرانسه پیگیری شد و متوجه شدیم كه فيلمبردار صدا و سيما وارد تظاهرات مي شود و بعد از درگيري افراد با پلیس یک شی از سوی این آشوب به سر این فیلمبردار برخورد می کند و سریعا به بیمارستان منتقل می شود و نماینده صدا وسیما و تیم وزارت امورخارجه در محل بیمارستان حاضر می شوند و پیگیری های ما مورد قدردانی صدا و سیما هم قرار گرفت.

قاسمی با اشاره به اظهارات اسرائیل و نمایش اخیر آنها افزود: اقدام اسرائیل نیاز به اقدام لازم ندارد زیرا وضعیت ایران طبق گزارشات آژانس مشخص است و تا به امروز ۱۱بار این بازدید و گزارش آژانس صورت گرفته و صحت آن مشخص است و از این رو نیاز به پاسخ نمی بینیم.

وی در رابطه با انتشار اخبار مربوط به وزارت خارجه از سوی منابع دیگر اینگونه توضیح داد: منابع آگاه از زمان کار ما در وزات امورخارجه از بین رفته و چیزی به اسم منبع آگاه نداریم و برخی رسانه ها کم لطفی می کنند اگر خبری از یک منبعی آگاه منتشر می کنند زیرا ما از همه تقاضا داریم از سایت وزارت امورخارجه و پیام رسان های وزارت امورخارجه اخبار را پیگیری کنند زیرا به غیر از این را ما تکذیب خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص‌ برجام و خروج آمریکا و وضعیت اقتصادی کشور گفت: آمریکا کشوری بدعهد است و نمی توان با آنها قراری محکم بست اما کشورهای عضو برجام با ما مشکلی ندارند و با خروج آمریکا از برجام آنها بیش از پیش تحت فشار قرار می گیرند، ما با برخی از هم پیمانان خود همکاری های خود را خواهیم داشت و با برنامه ریزی ها ما در حوزه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد خودکفا این امکان را داریم تا بتوانیم‌ دستاوردهای مطلوب تری داشته باشیم.

قاسمی در مورد مواضع ناجوانمردانه قطر نسبت به ایران  ابراز داشت: هیچ دو کشوری در همه مسائل از یک نظر واحد پیروی نمی کنند و ممکن است یک کشور در ۹۹درصد موضوعات هم نظر باشد اما در یک مساله دیگر با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند اما ما با همه کشورهای پیرامون خودمان با کشورهای هم سو خود با حسن نیت برخورد می کنیم تا به نفع منافع منطقه و‌ مردم باشد اما بدانید که ما در همه مسائل با کشورهای دنیا هم سو نخواهیم بود.

وی در خصوص برجام بدون آمریکا نیز تصریح کرد: عده ای معتقدند که می توان برجام بدون آمریکا هم متصور بود اما بنده در این خصوص نمی توانم اظهار نظر کنم اما طبق توافق ۲۲۳۱ طرف آمریکایی باید به تعهدات خود عمل کند، امروز ما در شرایطی هستیم که بحث ما خروج آمریکا از برجام نیست بلکه ما به دنبال این هستیم که آمریکا به تعهدات خود عمل کند و این موضوع به طرف های اروپایی هم مطرح شده است، با این وجود گزینه های زیادی وجود دارد زیرا ما بر اساس منافع ملی کشور اقدام می کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه درمورد فعالیت معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه بیان داشت: از شروع کار معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه زمان زیادی نگذشته و این بخش به دنبال سازماندهی سریع خود است و در جلسات مختلف با ارگان های اقتصادی با معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه براساس سیاست های کلان کشور جلساتی برگزار شده است و امید است بتوانیم کارنامه مشخصی برای وزارت امورخارجه و رسانه های مشخص کنیم.

قاسمی در مورد اضافه شدن کشوری دیگر به آستانه نیز افزود: حدود یک‌ماه پیش در برخی رسانه های اعلام شد که کشورهای دیگری هم می خواهند در آستانه حضور پیدا کنند، برای حضور عضو جدید نیاز به یک اجماع است اما سه کشور اعتقاد دارند اگر کشوری می خواهد به این سه عضو وارد شود احتمال دارد که روند آستانه را کند کند از این رو اضافه کردن عضو جدید در روند کار وجود ندارد اما ما این آمادگی را داریم که با کشورهای داوطلب در خارج از آستانه دیدارهایی را داشته باشیم و از نقطه نظرات آنها استفاده کنیم.

وی در مورد مصوبه مجلس برای پولشویی و اقدامات وزارت امورخارجه در این راستا عنوان کرد: این یک موضوع قدیمی است و بحث های زیادی در این خصوص انجام شده است و وزرات اقتصاد تا به امروز پیگیری هایی را داشته است ولی با این وجود ما هم به عنوان عضو اقتصادی با این وزارتخانه همکاری داشته ایم اما اینکه قانون پولشویی در مجلس توصیب می شود یا خیر باید دید نمایندگان مردم چه تصمیمی می گیرند و سپس ما هم در مورد این موضوع نظر خود را خواهیم داد، نظرات موافق و مخالف باید با یک دید درست انجام شود تا به بیراهه نرویم و مصلحت کشور از این طریق دنبال شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد مذاکره یمن در رم اظهار کرد: نگاه ما در مساله یمن تلاشی است جدی برای کمک به پایان فاجعه ای که در آنجا در حال رخ دادن است، اینکه چگونه می توان این وضعیت فاجعه بار را سامان داد تا یمن بهبود پیدا کند موضوع اصلی ما بود و ما آمادگی داریم و امیدواریم در آستانه ماه رمضان فرصتی پیدا شود تا یک آرامش نسبی به یمن برسد و آنچه در رم هم اتفاق افتاد نشان داد که چهار کشور برای آرامش در یمن وارد کار شدند./816/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات